Sammanfattning gravid vecka 39

Idag går vi in i sista veckan, eller sista veckan enligt appen, vilket innebär att om 6 dagar så är Twilight här och vi måste börja kalla henne för ett riktigt namn. Och då är det dags att sammanfatta vecka 39, som kanske kan bli den näst sista veckan...
 

Du kan känna dig tung och trött och ha kraftiga förvärkar
Tung känner jag mig, särskilt när jag ska vända mig i sängen, jag tycker att magen har fördubblats och även Twilights storlek, men det är säkert jag som överdriver. Förvärkar har jag kanske känt av, jag tror jag kände lite för två dagar sen vid 4 på morgonen och igår vid samma tid hade jag lite mensvärk, men mer än så kan jag inte rikitigt säga att jag har känt.

Det är vanligt att sömnen blir störd
Om man ska vara utvilad till förlossning så säger min kropp att jag kommer att vara grym trött eller så är det inte dags än. Jag sover grymt dåligt och få timmar om nätterna, som i natt när jag lyckades somna vid 05:00 och vakande 08:00 och kunde absolut inte somna om. Plus att jag drabbas av en hemsk halsbränna varje natt vilket gör att när jag ligger i sängen måste jag stiga upp och få i mig någonting som lindrar halsbrännan.

Nu kan det vara svårt att märka barnets alla rörelser.
Det här är läskigt då Twilight har varit en rätt så aktiv liten bebis men nu blir jag nästan orolig när jag bara känner något svag puff och det kan gå timmar utan rörelser trots att jag buffar och pratar med magen. Det är nästan så att jag sitter med telefon i handen och numret till förlossningen för att akut ringa dit och varna de att jag kommer in nu! Men sedan kommer hon igång och det lugnar mitt hjärta.

Egna observationer: 
Som jag skrev ovan har denna veckan varit tröttsam för att jag inte kunnat sova och jag har känt mig otympig. Mina ben och händer sväller upp på nolltid men jag kan fortfarande ha mina ringar vilket är rätt skönt! Känns så naket utan de.

Varje gång jag tittar in på gravidtetsappen blir jag chokad över att det endast är några dagar kvar och jag kan få lite små panik över att det är snart över jag vill bara njuta en dag till, men jag måste börja tänka på att snart är det dags och det kommer att bli fantastisk, samtidigt som jag älskar denna graviditeten.

Barnets totala läng är ca  50cm.  Den väger väger ca  3,2kg i början av veckan och ca  3,37kg i slutet av veckan.
 

Lite Kuriosa: Via moderkakan har fostret fått mycket näring och antikroppar. Det kommer att skydda barnet den första tiden. Navelsträngen är omkring 51cm lång och är ungefär lika lång som ditt barn från topp till tå.

Bebisens hjärna utvecklas hela tiden och kommer inte att vara färdig förrän barnet är runt två år. Tånaglarna har vuxit ut nu och täcker hela tån. Fostervätskan förnyas var tredje timme och det mesta av lanugohåret har fallit av när födseln nu är nära.

Bebisen kommer att utsöndra mer stresshormon under förlossningen än någon annan gång i livet. När bebisen väl har kommit ut hjälper hormonerna till att ta hand om kroppssystemen utan moderkakans hjälp. Dessa förändringar kräver stor ansträngning och energi, men barnet är redo.

 

Och de obligatoriska magbilderna: 

 
Gravidmagen i vecka 39 (38+3)
1 Anonym:

skriven

Sen när du har ditt barn i din famn är graviditeten ett minne blott. Plötsligt kommer du på att din halsbränna är borta och när du har gaser i magen kommer du på att du nyss va gravid😀. Följer er med spänning. Gott nytt år 😘

2 Anonym:

skriven

Menar att gaserna påminner dig om bebisrörelserna!

3 Anonym:

skriven

Kram stella

Svar: Haha! Det ska jag absolut hålla i minnet, börjar bli lite nostalgisk nu och tänka åh nej, det är snart över, så jag suger ut allt jag kan från graviditeten nu <3 <3
Cita

Kommentera här:

Ӂrets