Sammanfattning gravid vecka 0 --> 22

Här kommer en sammanfattning av min tid som gravid innan jag skrev om det i bloggen. Den 29:e april fick jag reda på att jag var gravid och detta bekräftades av 2 graviditetstester. Jag spendera tid på nätet för att förstå vad det betyder att vara gravid, vi var nämnligen lite tagna på sängen med en sådan snabb graviditet. Jag läste på tills jag inte kunde googla mer, jag anmälda oss till en hälsokontroll och det var dags att börja räkna ner tills kontrolldagen.
 
Under min första trimester mådde jag bra, var lite lätt illamående men det var nog mest på grund av att jag hade fått tillbaka min luktsinne. Jag och katten spenderade våra dagar med att sova 14h om dygnet, om inte mer, och jag var konstant trött. Det fick jag bekräftat av barnmorskan att det var en vanlig symptom på graviditeten och att jag skulle försöka sova så mycket som möjligt. Vilket jag gjorde! Jag hade inget annat val.
 
Jag mätte mig varje morgon också, men inget hände, så efter vecka 12 slutade jag med det. Jag utgick ifrån hur kläderna satt istället. Vi var på ultraljud innan hälsokontrollen i vecka 7 för att se att allting var ok. I vecka 12 gjorde vi CUB-test för att återigen få bekräftan att allting rullar på. Jag började nu också att må bättre, bli piggare och sommaren hade äntligen kommit till Malmö!
 
 
 
Vi började berätta för våra föräldrar och syskon och jag drabbades av en blödning, nu är det kört tänkte jag! Vi åkte in till KK med tårarna i ögonen och förväntade oss det värsta. Sjuksköterskan och läkaren lugnade ner oss, såhär sent på graviditeten är det mindre vanligt med missfall. Läkaren körde ett ultraljud och konstaterade att hjärtat slog, det var gott med fostervatten och bebisen kunde inte ha det bättre. Troligen kom blödningen från en blodkärl och jag hade inget att oroa mig för. Jag blev sjukskriven för att inte riskera något och jag fick förbud mot att cykla, stressa, bli för varm och dylik. Nu sa jag till Erik att vi slutar berätta för folk om graviditeten, jag vill försäkra mig att barnet har det bra och vill vänta till ultraljudet i vecka 20.
 
Veckorna passerade, jag småblödde i ca 2 veckor, jag beställde en ny tid hos läkaren, en ny ultraljud, allting såg bra ut. Nu var vi i vecka 18, min blöddning hade försvunnit och stressen hade äntligen släppt. Jag hade varit så orolig att jag hade slutat ha koll på om magen växte. Mina byxor började strama åt i magen, mina bröst fick inte plats i mina BHar. Brösten ömmade, halsbrännan torterade mig och jag hade cravings som chips, frukt och sallad.  Äntligen kom vecka 20 och vår ultraljud. Åter igen allting klaffade allt ihop och bebisen följde kurvan exakt som den skulle. Här fick vi även reda på att det var en flicka, eller 80% flicka var de exakta orden.
 
Nu gav jag grönt ljus till min man att berätta för folk. Nu började jag bli lycklig igen, "det kan vara så att vi faktisk får ett barn" minns jag att jag tänkte. Jag började söka efter bebiskläder, jag började ha bättre koll på min kropp och följa dens utveckling och här började min gravidglow, min lycka, där jag släppte all stress och bara njöt av att vara gravid.
 
De första rörelserna började jag känna i vecka 20 men det var små buffar som Erik knapp kunde känna. Innan vecka 20 kände jag absolut ingenting, det var mina spöveckor. Inga fjärlirar eller dylik, det var jag, mina blödningar och mina gigantiska bröst! Från vecka 20 ökade rörelserna och jag kände de när jag låg ner. I vecka 22 var det första gången jag kände bebisen när jag satt upp och här började rörelserna bli mera och jag började känna en och annan kullerbytta.
 
 
Det var också här i vecka 22 som min magen började bli mer tydlig. Jag tycker själv att det var inte förrän vecka 20 som man börjar se något smått, dock kan det lätt förväxlas med för-mycket-mat-mage. Vissa veckor tyckte jag att jag hade en liten mage på gång, men det måste ha varit tarmarna som var uppsvullna.
 
En lite sammanfattning på mina symptom och vilka jag gillar (+) och ogillar (-):
  • Fått luktsinne tillbaka (+)
  • Ökad bröstkupa (+)
  • Cravings: chips, sallad, frukt (+)
  • Ökning i vikt och klädstorlek (-)
  • Avsaknad av  social spärr (+)
  • Lättare att zooma ut och försvinna i min egna lilla värld (+)
  • Kraftigare naglar (+)
  • Ökad blodcirkulation --> Varmare kropp (+)(-)
  • Ökad hormonhalt --> Lättare att gråta = Svårare att hantera känslor (-)
  • Ökad produktion av finnar (+) 
  • Ökad toalettbesök (-)
  • Trötthet (-)
  • Andfåddhet (-)
I korthet finns det nackdelar och fördelar med denna graviditeten men för min del ser jag mest det positiva, som sparkarna, brösten och känslan av att aldrig vara ensam. Det kanske är hormonerna som pratar men ack, jag älskar att vara gravid!
 
 
 

Kommentera här:

Ӂrets