Sammanfattning gravid vecka 38

Inte många veckor kvar och i antal dagar står det idag att vi har 13 dagar kvar! Jösses! Hur ska detta gå?
 

En del gravida kan uppleva en ilande känsla när barnets huvud stöter emot musklerna i bäckenbotten.
Det kan mycket väl vara det jag känner ibland,det går inte att gå för fort för då känner jag ett stort tryck mot bäckenet och ibland känns det mer än andra gånger. Lilla A är fixerad och det känns verkligen så, vissa timmar mer än andra men ännu inga tecken på att hon ska titta ut tidigare.

Många kvinnor upplever en surrande känsla i slidan när barnets huvud stöter emot musklerna i bäckenbotten och ev. obehag när man sätter sig för snabbt på en hård stol.
Nja, det är nog inget jag har känt av men ibland kan jag inte sitta med korsade ben för att det känns som om något stoppar detta, å andra sidan borde man inte sitta med benen i kors för blodflödet blir värre något som jag absolut borde ha koll på. Mina ben sväller upp på nolltid och stödtsrumpor är verkligen ett måste.

Nu kan det vara svårt att hitta kläder som räcker till. Klä dig bekvämt. Bylsiga, luftiga tröjor och byxor är helt rätt.
Eftersom jag är jämt uppsvullen och har troligen lagt på mig lite extra vätska så tycker jag att de flesta kläderna är obekvämma, särskilt jeans som gärna trycker mot magen och är inte sköna på något sätt. Men klänningar är ag extrem tacksam för och leggings, oj vad jag lever i de när jag är hemma och det har hänt att jag har haft de på mig när vi snabbt ska gå och handla, jepp, så är det när man är gravid, ibland måste man få vara beväm och när man är i vecka 38 så är det ok!

Egna observationer: 
Jag har kört mitt sista arbetspass och det är jag extrem tacksam för, både att jag klarade av det och att jag tackade nej till jobb på mellandagarna, det hade aldrig gått. Så i vecka 38 (37+5) var det sista gången jag jobbade under graviditeten. Och det gick väldigt bra, sedan fick jag krama mina kollegor God Jul och nästa gång vi ses är det troligen bebismys som gäller.

Om jag sov dålig förra veckan är denna veckan katastrofal! Jag vaknar av klådan och måste talka min mage och bröst. Jag vaknar av illamående och måste sätta mig upp och sova. Jag vaknar av värmen och måste svalka mig för att kunna somna om. Nej, det är ingen bra sömn jag har fått i mig denna veckan!

Jag är konstant trött, det kan bero på att jag inte sover bra om nätterna men också med att mina järnvärden har sjunkit, igen! Så tillbaka till blutsaften och till att jobba upp mina värden så får vi hoppas att det ger mig mer energi.

Barnets totala läng är ca  48cm.  Den väger väger ca  3kg i början av veckan och ca  3,17kg i slutet av veckan.
 

Lite Kuriosa: Förlossningen är påfrestande även för barnet. Men barnet klarar detta väl, och har till exempel lagrat extra näring som det kan använda. Underhudsfettet fungerar som energireserv den första tiden efter födseln.

Och de obligatoriska magbilderna:

 
Korniga bilder där gravidmagen är i veckan 38 (37+4)
 
 

Kommentera här:

Ӂrets