Cykeln lär mig om livet

Gammal vs. Nytt
Bild lånad med tillåtelse av biltema.se
Jag tar min kära cykel med korgen som hänger snett pga en tragisk olycka och cyklar iväg till skolan. Det är uppförsbacken hela vägen, jag kämpar, jag måste komma i tid, hela kroppen anstränger sig, motvinden försöker stoppa mig, flera gånger tänker jag på att hoppa av och promenera eller lämna cyklen och ta bussen, men nej, jag är en kämpare, jag kämpar mot vinden, mot uppförsbacken, jag kommer fram, andfådd, jag har lyckats. Jag förbannar min tröga cykel, jag önskar mig en ny med stora och kraftiga hjul, en som hjälper mig samtidigt som jag älskar min bedårande cykel med sin sneda korg.

Efter skolan följer jag med Dogan och pumpar upp mina hjul, jag tar tag i min cykel och cyklar iväg, det känns som om jag flyger, jag vill inte stanna, jag vill cykla hela kvällen, hela natten, hela dagen. Nu kan motvinden inte stoppa mig, uppförsbackar gör mig inte klen längre, jag känner styrkan inom mig, jag känner mig fri!

Vad lär jag mig från detta? Jo, att fighta för det man vill ha och ibland behövs det gamla bara putsas upp, man behöver bara ny luft och iväg åker man, utan att någon kan stoppa en, inte ens höstvädret med sina kalla vindar och sina regnstormar. Du kan, jag kan, min cykel kan!
Jag kommer aldrig om att be något
Jag hoppas på att du kan se att jag ger
Jag hoppas att du kan göra detsamma
Jag vet inte vem du är men
Jag gillar överraskningar =)
Ibland känner jag barnet i mig
Men vuxen är man
typ

Kommentera här:

Ӂrets